Välkommen till oss!

tisdag 2 november 2010

Back again--

Blev visst lite uppehåll igen, ska försöka skärpa mig. Om jag nu fortsätter med bloggandet, har inte helt bestämt mig ännu.
Vad har hänt?
Jag har börjat jobba i charken, det är himlans kul faktiskt. Det är inte alls som charken i Sverige, dvs man har inte hand om något pålägg som ska skäras upp åt kunden utan i stället har man hand om olika maträtter i varm eller kall form, och vissa lagar man själv. Har lärt mig lite om styckning av kött, hygien och så har vi även en Fisk disk. Mycket att lära kan jag lova, men än så länge tycker jag det är roligt. Det är länge sedan jag har kännt att det är roligt att gå till jobbet.

Nu är jag dock ledig i 3 dagar. Och idag är det värsta snöovädret ute. Ida är helt i extas med snön, hon minns den inte från förra vintern, utan är helt fascinerad, ska titta, prata om, peka och gärna äta av snön för även om det är så kallt så är det sååå spännande.

Och så var vi i Sverige och Tallin. I Tallin var vi utan barn, kändes jättekonstigt men samtidigt skönt, hade bara varit jobbigt att ha med henne på färjan och hon hade inte fått ut något som helst utav det. Vi bjöd oss på varsinn heltimmes kroppsmassage på SPA:et dom hade på färjan och det var helt gudomligt.
6 timmar han vi vandra runt i Tallin, främst gick vi i Gamla Stan, mycket vackert! Men trötta i fötterna blev vi, då bestämde vi oss för att gå och äta något så vi beställde en paj, en soppa och 2 öl för hela 40 kr!
Så han vi ju såklart besöka en sprit affär och handla med oss en del.
Ida hade haft det så bra hos Farmor och Farfar, men hon var väldigt glad att se oss igen. Så hanns det med lite shopping i sthlm också, ja mestadels till Ida...

Dagen vi skulle åka hem så hade alla Idas blöjor försvunnit så jag fick sticka upp till lokal affärn och köpa nya. Fick mig en prischock! Fick betala 155 kr för ett paket med Libero blöjor. Ok att Norge är dyrt men här kostar sammma paket 24 kr! Så man undrar ju egentligen vad dom tar betalt för.

Nästa vecka ska vi på vårt första föräldra möte på dagis. Ska bli spännande att se vad dom har att säga. Hon är alltid sprudlande glad när vi hämtar henne och hon har så mycket att berätta. Munnen går numera i ett. Vi är mycket nöjda med dagiset vi får varje månad ett månadsbrev som beskriver vad de har pratat om kanske lärt sig och ska lära sig. Förra månaden pratade om färger, alla barnen lärde sig lägga rätt färg på leksaken i lådor som har motsvarande färger, de har pratat om olika djur nu var det räven och haren och kroppsdelar. Det märks på Ida hon pratar stort om saker gestikulerar och använder nya ord hela tiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar